.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وزير اقتصاد : نفت به‌زودي به 70 دلار مي‌رسد

وزير اقتصاد كشورمان با بيان اينكه «زمانی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را شروع کردیم، قیمت نفت در بازارهای جهانی زیر 100‌دلار بود، از‌اين‌رو قیمت هدف نفت در طرح تحول اقتصادی را 80‌دلار در نظر گرفتیم»، اضافه كرد: تردید نکنید که در آينده‌اي نزدیک قیمت نفت به بالای 70‌دلار و به قیمت پایدار خواهد رسید.

وزير اقتصاد پيش‌بيني كرد
پايان صادرات نفت در سال 1404

دنياي‌اقتصاد- رسيدن قيمت نفت به بالاي 70دلار تازه‌ترين پيش‌بيني است كه شمس‌الدين حسيني، وزير اقتصاد بر زبان جاري ساخته است و بر مبناي همين پيش‌بيني هم وزير اقتصاد كاهش قيمت نفت را امري زودگذر تلقي كرده است كه نبايد مبناي برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي قرار گيرد.
وزير اقتصاد بعد از ظهر چهارشنبه و روز پنج‌شنبه به دو استان شمالي كشور يعني استان‌هاي مازندران و گلستان سفر كرد تا در همايش‌هاي طرح تحول اقتصادي در مراكز اين استان‌ها يعني ساري و گرگان حضور يابد و ديدگاه‌هاي دولت را براي حاضران تشريح كند. البته حسيني در سخنراني خود در ساري درباره كاهش توان ايران براي صادرات نفت خام هم هشدار داد و گفت: تا پايان سال 1403 نفتي براي صادرات نخواهيم داشت. وي در سخنراني خود به اهميت طرح تحول اقتصادي پرداخت و گفت: دولت در تلاش است تا از طريق برگزاري همايش‌هاي استاني اطلاعات بيشتري را درباره طرح تحول اقتصادي به مديران و مردم ارائه كند. وي افزود: بعد از ماه‌ها تلاش، زحمت، رايزني و مشورت توفيق حاصل شد كه راي نمايندگان با شرط فوريت نصيب طرح تحول اقتصادي شده است. حسيني با اشاره به اينكه موافقت نمايندگان با طرح تحول اقتصادي از باب ضرورت بوده است نه از باب شتاب‌زدگي، تصريح كرد: نگاه عادلانه به اقتصاد ايران از طريق انتخاب طرح تحول اقتصادي يك اضطرار است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزير اقتصاد به هزينه اداره امور كشور براساس فروش نفت پرداخت و گفت: روزانه پول فروش حدود 5/2‌ميليون بشكه نفت صرف اداره امور كشور مي‌شود. وي با تاكيد بر اين نكته كه ايران در افق 1404 قرار است قدرت اول منطقه در اقتصاد شود، بيان داشت: اگر روند فروش نفت به همين منوال ادامه داشته باشد، در افق توسعه، نفتي براي صادرات نداريم. حسيني ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود تا سال 1403روزانه فقط 33‌هزار بشكه نفت براي صادرات داشته باشيم. وزير اقتصاد با اعلام اينكه اولويت طرح تحول اقتصادي هدفمند كردن يارانه‌ها است، خاطر نشان كرد: اين ضرورت براساس كار كارشناسي انتخاب شده است. وي به جايگاه ايران در نظام بين‌الملل و رويدادهاي جهاني اشاره كرد و افزود: مسير حق‌طلبي ايران و توانمند شدن در عرصه‌هاي سياسي و نظامي از ايران سفيري قدرتمند ساخته است. حسيني امنيت و استحكام ايران را بي‌نظير توصيف كرد و اظهار داشت: با تغيير و دگرگوني شهرها و روستاها عمران و آبادي كشور در 30 سال گذشته نمونه است. وي با طرح اين سوال كه آيا اين دگرگوني در شان ايران از لحاظ سياسي است يا خير، اضافه كرد: طرح تحول اقتصادي با پاسخ به اين سوال مهم آغاز شد. وزير اقتصاد معيار درست براي ارزيابي اقتصادي را توليد بيان كرد و يادآور شد: توليد بايد مبناي اشتغال شود، نه اشتغال مبناي توليد. حسيني بيان داشت: در طرح تحول اقتصادي آن قسمت از رشد توليد و درآمد براي طرح مهم است كه به رفاه تبديل شود. وي با تاكيد بر اين نكته كه رشد اقتصادي در كشورمان نوسان دارد، افزود: اين رشد اقتصادي گاهي يك درصد و گاهي به هشت درصد مي‌رسد كه اين روش بايد اصلاح شود.
حسيني ادامه داد: افت و خيز در رشد اقتصادي اگر از ارتفاع برخوردار نباشد، نمي‌تواند نياز اجتماعي را برطرف كند. وي با يادآوري اين مطلب كه با تلاش دولت نهم نرخ بيكاري در كشور تك‌رقمي شد، اضافه كرد: در جامعه كنوني توليد جامعه را به اشتغال پايدار مي‌رساند. وزير اقتصاد با اشاره به اين مساله كه سختي معيشت قابل قبول نيست و شايسته استعدادهاي كشور نخواهد بود، اظهار داشت: عدم توازن درآمد، بي‌عدالتي اقتصادي به وجود مي‌آورد. حسيني همچنين در سخنراني خود در گرگان به بحث سياست‌هاي پولي كشور پرداخت و گفت: مهمترین عامل افزایش نقدینگی کشور بالا رفتن دارایی‌های بانک مرکزی است که باید اصلاح شود. به گزارش مهر در گرگان، حسینی در جلسه پرسش و پاسخ در همایش استانی طرح تحول اقتصادی در گرگان، با بیان‌اينکه رابطه بین تورم و نقدینگی را هیچ اقتصاددانی نفی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: از‌اين رو طرح تحول اقتصادی به دنبال آن است تا در راه رفع و توسعه همه جانبه اقتصادی‌ايران و رفع مشکلات فراروی اقدام کند. وی افزود: طرح تحول درصدد است تا با افزایش مالیات، وابستگی کشور را به نفت کم کند و با افزایش بهره وری، منابع دولت را افزایش مي‌دهد. حسيني بعد از پايان سخنراني‌اش در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالي درباره مبناي دولت براي تعيين قيمت در طرح تحول اقتصادي گفت: زمانی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را شروع کردیم، قیمت نفت در بازارهای جهانی زیر 100‌دلار بود، از‌اين‌رو قیمت هدف نفت در طرح تحول اقتصادی را 80‌دلار در نظر گرفتیم.
حسيني با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت، افزود: تردید نکنید که در آينده‌اي نزدیک قیمت نفت به بالای 70‌دلار و به قیمت پایدار خواهد رسید. وی اظهار داشت: در طرح تحول اقتصادی به دنبال کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی هستیم و تاکنون مذاکراتی با اعضای اوپک، صادرکنندگان و تولیدکنندگان غیر از اوپک داشتیم. وی خاطرنشان کرد: برای کاهش وابستگی به نفت و تحقق‌ اين هدف باید از یک طرف سرنوشت اقتصاد‌ايران را به نفت گره نزنیم و از طرف دیگر تلف کردن نفت را در اقتصاد‌ايران درمان کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی، رشد اقتصاد بدون نفت کشور طی سال گذشته را 6/7‌درصد اعلام و اضافه کرد: با بحرانی که اقتصاد صنعتی جهان را درنوردیده و به لحاظ ارتباط تجاری با آنها در کاهش تقاضا موثر است در‌اين زمینه کار گروهی را در دولت تشکیل دادیم تا آثار منفی بحران اقتصادی را در اقتصاد‌ايران به حداقل برساند و در مقابل از فرصت‌های آن نهایت استفاده شود.

آمادگی برای واگذاری سهام بانک‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی از رفع محدودیت‌های بخش خصوصی برای حضور در اقتصاد و آمادگی برای واگذاری سهام بانک‌ها، بیمه‌ها و نیروگاه‌ها در راستای اجرای اصل 44 خبر داد. سید شمس‌الدین حسینی در گفتگو با مهر درباره حضور بخش خصوصی در اقتصاد، گفت: محدودیت‌های بخش خصوصی برای حضور در اقتصاد رفع شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با توجه به این امر روند واگذاری‌ها نیز پس از ابلاغ اصل 44 قانون اساسی شتاب بیشتری گرفت. وی با تاکید بر اینکه روند اجرای سیاست‌های کلی براساس قانون ابلاغی اصل 44 در حال پیگیری است، تصریح کرد: بر همین اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی شرکت‌های قابل واگذاری را برای عرضه آماده می‌کند. وی افزود: به منظور حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد محدودیت‌های صدر اصل 44 قانون اساسی نیز برداشته شده است. حسینی از آمادگی سهام بانک‌ها، بیمه‌ها و نیروگاه‌ها برای عرضه سهام خبرداد و گفت: گرچه سهم بخش خصوصی در اقتصاد افزایش یافته؛ اما حضور این بخش و بخش تعاون نیز باید بیش از این باشد. وی با بیان اینکه هم اکنون اصلاحات نهادی در اقتصاد ایران در حال اجرا است، بیان کرد: این اصلاحات به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اجرایی شده است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، 5‌درصد سهام بانک ملت در ماه جاری در بورس عرضه خواهد شد. همچنین براساس مصوبه ستاد مرکزی سهام عدالت، مقرر شده است 40‌درصد سهام، سهام بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در قالب سهام عدالت واگذار شود. در همین حال، قرار است در ماه جاری سهام دو نیروگاه از طریق مزایده به فروش برسد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.129 seconds.